Cavia's en Konijnen

Cavia

De cavia is een populair huisdier in Nederland. Bij Dierenkliniek Middenwaard zien wij cavia's. Daarom hebben we een speciaal caviahuisje om uw dier een prettige schuilplaats te geven. Zo voelt een cavia zich het meest op zijn gemak.

Castratie van beertjes (mannelijke cavia)

Om ongewenste nestjes te voorkomen, worden meestal de beertjes gecastreerd. Gecastreerde beertjes kunnen ook beter bij andere beertjes gehouden worden, omdat ze na castratie meestal minder agressief worden. Castratie kan al vanaf 3 maanden leeftijd. Wij raden echter aan om te wachten tot een leeftijd van 4 of 5 maanden, zodat het dier beter uitgroeit en het anesthesierisico kleiner is. U kunt bij ons altijd terecht voor de castratie van uw cavia.

Sterilisatie van zeugjes (vrouwelijke cavia)

Sinds 2012 worden bij Dierenkliniek Middenwaard vrouwelijke cavia’s preventief gesteriliseerd. Medisch gezien was dit al jaren het advies vanwege de vaak voorkomende cysten op de eierstokken, maar de operatie- en anesthesierisico’s wogen eerder nog niet op tegen de medische voordelen. Door een nieuwe operatietechniek waar onze dierenartsen zich in hebben bekwaamd, zijn de operatie- en anesthesierisico’s dusdanig verkleind en de medische voordelen vergroot.

Voor meer informatie over huisvesting en voedsel kan u altijd contact opnemen.

Konijn

Heeft u een konijn? Bij ons kunt u terecht voor exact dezelfde goede zorg als voor honden en katten. Deze goede zorg begint al bij advies over juiste huisvesting en goede voeding. Helaas zijn hier nog veel misverstanden over. We zien bijvoorbeeld vaak problemen die veroorzaakt worden door verkeerde voeding.

Heeft u vragen of maakt u zich zorgen over de gezondheid van uw konijn? Neem dan contact op met de kliniek.

Castratie en sterilisatie

Onze dierenartsen voeren zowel de castratie als sterilisatie van uw konijn uit. Als u uw konijn wilt laten castreren of steriliseren, kunt u telefonisch een afspraak maken of even langskomen aan de balie.

Let op: Voor beide operaties geldt dat uw konijn NIET nuchter gehouden hoeft te worden.

Sterilisatie

Medisch gezien is het aan te raden om voedsters (vrouwelijke konijnen) te steriliseren. Dit is vanwege een groot risico (ca. 80%) op het optreden van baarmoedertumoren op oudere leeftijd. Het beste is het konijn tussen 6 en 12 maanden leeftijd te laten steriliseren. Dit voorkomt de vorming van de baarmoedertumoren. Een bijkomend voordeel is dat een voedster na de sterilisatie vaak vriendelijker wordt. Ook kan ze dan gekoppeld worden met een rammelaar.

Castratie

De castratie van een rammelaar (mannelijk konijn) op jonge leeftijd heeft in principe geen medische voordelen. Er zijn wel gedragsvoordelen aan verbonden: ze worden na castratie vaak vriendelijker, ze sproeien over het algemeen niet meer, en er zullen geen ongewenste jongen geboren worden na koppeling met een voedster. De castratie voeren we bij voorkeur uit op een leeftijd van ongeveer 5 maanden oud. We doen dit liever niet eerder in verband met een hoger anesthesierisico bij hele jonge dieren.

MAAK NU UW AFSPRAAK